انواع روش های راه اندازی و ساخت وب سایت

طراحی و ساخت وب سایت

۱. واگذاری پروژه به برنامه‌نویس یا شرکت طراحی سایت

یکی از اولین راهکارهایی که به ذهن هر کسی می‌رسد آن است که یک برنامه‌نویس یا شرکت طراحی سایت بیابیم و کل پروژه طراحی سایت را واگذار کنیم.

مشکلی که در این روش وجود دارد آن است که کارتان به شدت به برنامه‌نویس وابسته است! توسعه سایت کاری است که پایان ندارد. شما همواره به برنامه‌نویس سایت نیاز دارید و به او وابسته هستید. دنیای وب مدام تغییر می‌کند و شما مجبورید سایت را با این تغییرات همگام سازید. مشکلی که برای خودم پیش آمد آن بود که طراح سایت از ایران رفت و ادامه کار با مشکل مواجه شد.

اغلب برنامه‌نویس‌ها پس از طراحی سایت شما، کد (برنامه نوشته شده) را در اختیارتان قرار نمی‌دهند و برای ایجاد هر گونه تغییر به طراح سایت وابسته هستید. حتی اگر کد سایت را هم داشته باشید، سر در آوردن از هزاران خط برنامه و ایجاد تغییرات کار آسانی نیست. البته برنامه‌نویسان روش‌هایی دارند که کد را کاملا مستند کنند و توضیحاتی اضافه کنند تا بعدها ایجاد تغییر ساده باشد، ولی بسیاری از آن‌ها این نکات را رعایت نمی‌کنند. گاهی ایجاد تغییر برای خود برنامه‌نویس هم کار سختی است زیرا جزییات کار به فراموشی سپرده شده است.

نکته دیگر آن است که یک برنامه‌نویس یا شرکت کوچک به سختی می‌تواند خودش را به تغییرات دنیای وب برساند. در دنیای وب تغییرات آن‌قدر سریع است که شاید یک برنامه‌نویس تمام‌وقت هم نتواند کارهای لازم برای به روز نگه داشتن کد سایت را انجام دهد.

یک دیدگاه اشتباه دیگر آن است که برنامه‌نویسی یاد بگیریم و سایت را خودمان طراحی کنیم. تله‌ای که افراد باهوش گرفتارش می‌شوند آن است که خودم به اندازه کافی باهوش هستم و هر کاری را می‌توانم انجام دهم. پس خودم برنامه‌نویسی سایت یاد بگیرم و تمام کار را خودم انجام دهم. این راهکار هم در کسب درآمد اینترنتی اشتباه است. برای کسب درآمد قابل‌توجه از اینترنت بهتر است خودتان را درگیر جزییات فنی نکنید و وقت خود را بیشتر بر مدیریت و بازاریابی اختصاص دهید.

۲. خرید نرم‌افزارهای سایت‌ساز

برای ساختن سایت برنامه‌هایی وجود دارند که CMS نامیده می‌شود که مخفف Content Management System است. CMS ها برنامه‌های طراحی سایتی هستند که قبلا نوشته شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی می‌توانید آن را سفارشی کنید و با ایجاد تغییرات لازم سایت دلخواه خود را درست کنید. به این برنامه‌ها در بازار اصطلاحا «سایت‌ساز» گفته می‌شود.

مزیت این روش نسبت به روش قبل آن است که تقریبا به محض خرید سایت‌ساز و نصب آن روی هاست، سایتتان آماده است. البته با سلیقه شما متناسب نیست و با تغییر تنظیمات آن می‌توانید سایت دلخواه خود را بسازید. البته این سایت‌سازها محدودیت‌هایی دارند و شاید امکانات خاصی که مد نظر شما است را برآورده نسازد.

شرکت‌های ایرانی زیادی سایت‌سازهای مختلفی را با قیمت‌های مختلف وارد بازار کرده‌اند. البته اغلب آن‌ها در واقع از سایت‌سازهای رایگان معروف استفاده می‌کنند و با ایجاد تغییراتی در آن‌ها، نرم‌افزار را به نام خودشان ارائه می‌دهند! اگر خواستید از این سایت‌سازها استفاده کنید حتما به سابقه شرکت تولید‌کننده توجه کنید. همچنین دقت کنید که آن «سایت‌ساز» هر چند وقت یکبار آپدیت می‌شود و آخرین آپدیت کی بوده است.

اگر یک سایت‌ساز بخرید و بعد از مثلا یک سال شرکت تولید‌کننده از آن پشتیبانی نکند یا حتی شرکت بسته شود با مشکلاتی جدی مواجه خواهید شد.

۳. استفاده از CMS‌ های رایگان

طراحی سایت رایگان

سایت‌سازهای رایگان شاید خیلی جذاب به نظر نرسند، چون رایگان هستند و شاید فکر کنیم برای کارهای جدی نمی‌توانند مناسب باشند. ولی به نظر من بهترین گزینه برای ساخت سایت استفاده از همین سایت‌سازهای رایگان است. البته ساخت هیچ سایتی کاملا رایگان تمام نمی‌شود. با اینکه خود سایت‌ساز رایگان است ولی هیچ سایت‌سازی تمام امکانات موردنیاز شما را ندارد و لازم است امکاناتی به آن اضافه شود. این امکانات خودشان برنامه‌های آماده کوچکی هستند که بر نرم‌افزار سایت‌ساز نصب می‌شوند و معمولا باید آن‌ها را بخرید. این برنامه‌های کوچک اغلب ماژول، پلاگین یا افزونه نامیده می‌شوند.

مثلا فرض کنید می‌خواهید در سایت خود امکان پرداخت آنلاین از طریق بانک پارسیان را داشته باشید. چنین امکانی در سایت‌ساز وجود ندارد ولی با خرید یک افزونه و نصب آن این امکان به راحتی به سایتتان اضافه می‌شود.

برخی از دوستان حرفه‌ای‌تر شاید بگویندCMS های رایگان امنیت‌شان پایین است و ممکن است هک شوند، ولی اگر از هاست خوب استفاده کنید این احتمال خیلی کمتر می‌شود. درضمن خوب است بدانید بسیاری از سایت‌های برندهای بزرگ دنیا با همین سایت‌سازهای رایگان ساخته شده است. در ایران هم حتی برخی از سایت‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی با همین سایت‌سازها ساخته شده است.

سایت‌سازهای معروف و مطرحی که با زبان PHP نوشته شده‌اند WordPress، Joomla، Xoops، Drupal و … هستند. همچنین شاید یکی از بهترین سایت‌سازهای رایگان ویندوزی، DotNetNuke باشد.

مزیت این سایت‌سازها آن است که خیلی زود به زود آپدیت می‌شوند و نگرانی شما برای به‌روز بودن از بین می‌رود. همچنین در دنیا میلیون‌ها نفر با این CMS ها کار می‌کنند. بنابراین اگر با مشکلی مواجه شدید با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید راه‌حل مناسب را بیابید. همچنین هرکسی که با این سایت‌سازها آشنا است می‌تواند کار سایتتتان را ادامه دهد و مشکل وابستگی سایت به یک فرد یا شرکت خاص حل می‌شود.

نکته آخر اینکه اغلب هاست‌ها امکانی دارند که با کلیک یک دکمه CMS دلخواه بر هاست نصب می‌شود و این کار شاید کمتر از یک دقیقه طول بکشد! هنگام تهیه هاست می‌توانید به وجود این امکان توجه کنید.


Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 36

Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 41

Warning: Undefined variable $required_text in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 60
ثبت دیدگاه

دیدگاه‌های شما باعث بهبود عملکرد ماست. لطفا با دیدگاه‌های خود ما را در بهبود مطالب یاری نمایید.

لطفا اطلاعات خود را جهت ثبت دیدگاه وارد نمایید. ایمیل شما نزد ما محفوظ است و منتشر نخواهد شد.
*