چهار مورد از اشتباهات مهم رایج در تجربه کاربری طراحی سایت

طراحی ux

در ادامه به ۴ مورد از اشتباهات رایح در تجربه کاربری طراحی سایت که اصطلاحا به آن تجربه کاربری یا همان UX گفته می‌شود خواهیم پرداخت و بررسی می نماییم رعایت یا عدم رعایت بعضی از این موارد میتواند منجر به خروج کاربر از سایت یا برعکس علاقمند شدن و مطالعه در سایت شود.

البته قبل از مطالعه این مقاله به تصویر زیر دقت کنید. در این تصویر برخی از موارد طراحی و نحوه استفاده برعکس کاربران را متوجه خواهید شد.

۱) انتظار بیش از حد از کاربران

غالبا افرادی که در زمینه طراحی سایت و برنامه نویسی فعالیت می‌کنند افرادی حرفه ای هستند که سالهاست با فراز نشیب های فضای مجازی آشنایی دارند. طراحان وب سایت از دانش کاربران مطلع هستند و میدانند که چگونه از متن ها، تصاویر، آیکن ها و… در کجا و به چه شکل استفاده کنند تا برای کاربران قابل فهم باشد. اما گاهی همه کاربران مثل هم نیستند و در این بین کسانی هستند که همیشه متفاوت رفتار میکنند. به مثال های زیر توجه کنید:

  • کاربران از المان ها و کنترل های وب سایت آگاهی دارند
  • کاربران اکثر آیکن هایی را که میبینند درک میکنند و به مرور زمان استفاده از آنها را یاد گرفته اند.
  • کاربر تمام تمرکز و حواسش را در سایت خرج میکند
  • کاربر نحوه کارکرد با سایت را طبق دستور العمل ها یاد خواهد گرفت
  • و….

مثال های بالا هرچند منطقی باشند اما ممکن است در برخی موارد واقعیت نداشته باشند و کاربر آنطور که میخواهید رفتار نخواهد کرد.

۲) طراحی برای همه نوع کاربر

همیشه از طراحان سایت میخواهند که سایت را طوری طراحی کنند که برای همه کاربران قابل استفاده باشد و همه قشر جامعه با هر دانشی را راضی نگه دارند اما این موضوع در جامعه امروزی کاملا منتفی است و تا حد زیادی اصلا کار درستی نیست. همه ما روزانه بیش از هر وب سایت دیگری با گوگل سر و کار داریم. به طراحی این سایت دقت کردید؟ کار این سایت دقیقا جستجو است اما در این بین هستند کسانی که استفاده های دیگر نیز خواهند کرد مانند تبلیغ کنندگان، رباتها و… اما هدف اصلی این سایت جستجو است و هرگز طراحی خود را برای دیگر کاربران که شاید هدف دیگری داشته باشند طراحی نمیکند.

آنچه که ما به عنوان پیمانکار طراحی سایت به کاربران توصیه میکنیم طراحی تنها برای کاربر هدف است یعنی سایت را به نحوی بپسندید که برای کاربر هدف شما هم مورد پسند باشد.

اصطکاک در طراحی سایت

۳) اصطکاک در طراحی

منظور ما از اصطکاک در حقیقت ایجا مقاوت در انجام یک عمل برای مشتری می‌باشد. برای درک این مفهوم به مثال های زیر دقت کنید:

  • استفاده از تصاویر امنیتی (Captcha) در فرم های وب سایت
  • افزایش تعداد مراحل فرآیند درون سایت
  • استفاده از صفحات بلند با نوشته های طولانی
  • استفاده از تعداد فیلدهای زیاد
  • استفاده از تعداد فیلدهای کم

مثال های بالا به این معنا نیستند که نباید هرگز در طراحی از آنها استفاده کرد بلکه میتوان با استفاده درست و به اندازه میزان تماس های کاربران را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

۴) طراحی دقیقا باب میل مشتری

گاهی مواقع مشتری امکانات و یا نوعی طراحی را میخواهد که طراح وب سایت میداند خواسته او اشتباه است در چنین مواقعی آیا باید به خواسته مشتری عمل کرد و یا باید با دلیل و منطق مشتری را نسبت به اشتباهش آگاه کرد؟

در اکثر موارد طراحان سایت در این مواقع سکوت خواهند کرد و کاری که مشتری میخواهد را انجام میدهند تا رضایت آنها را جلب کنند زیرا میترسند یا شغل خود را از دست دهند و یا مشتری ناراضی باشد شاید کار درست هم همین باشد اما تجربه نشان داده اجرای کارهای ضعیف و شکست خورده منجر به از دست دادن پروژه های عظیم در آینده خواهد شد.


Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 36

Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 41

Warning: Undefined variable $required_text in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 60
ثبت دیدگاه

دیدگاه‌های شما باعث بهبود عملکرد ماست. لطفا با دیدگاه‌های خود ما را در بهبود مطالب یاری نمایید.

لطفا اطلاعات خود را جهت ثبت دیدگاه وارد نمایید. ایمیل شما نزد ما محفوظ است و منتشر نخواهد شد.
*