طراحی سایت علی بابا و رازهای موفقیت و فروش آن

طراحی سایت علی بابا

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی را بیابید. مطمئنم که شما هم بارها و بارها اسم “علی بابا” به گوشتان خورده است. علی بابا علاوه بر این که یکی از قهرمان های قصه های هزار و یک شب بوده، به قهرمان سایت های فروش اینترنتی هم تبدیل شده است. علی بابا اسم یک شرکت چینی است که امروزه کولاکی در بازار تجارت الکترونیک بر پا کرده است. این شرکت، بعد از عرضه سهام خود به بازار بورس نیویورک، در حال حاضر به خبرسازترین شرکت دنیا تبدیل شده است.

شروع فعالیت علی بابا

شرکت علی بابا، در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط جک ما (Jack Ma) در شهر هانگ ژو افتتاح شد. حتما با خودتان فکر می کنید که چه چیزی باعث شده که یک فرد معمولی بدون تحصیلات آکادمیک از یک خرده فروشی اینترنتی به چنان معروفیتی رسیده باشد که بسیاری از شرکت های بزرگ تکنولوژی را نگران این رشد سریع و قدرت بی سابقه خود بکند. شرکتی که آنچنان مورد استقبال و توجه سرمایه گزاران بزرگ قرار گرفته است که مدیر عامل شرکت گوگل، از آن به عنوان یک رقیب تازه برای گوگل و اپل نام برده است. اگر شما هم می خواهید به رمز و راز این صعود ناگهانی پی ببرید، با ما در ادامه همراه شوید.

هدفمندی در شروع راه اندازی

هدف “جک ما” از راه اندازی سایت علی بابا، آسان کردن معاملات و خرید و فروش بین خریداران و فروشندگان و از بین بردن همه محدودیت های زمانی و مکانی موجود بر سر راه تجارت بود. در ابتدای کار، این سایت با یک گروه ۱۸ نفره شروع به کار کرد و با سرمایه اندکی راه اندازی شد. اما همین تعداد کم، از میان افرادی باهوش و توانمند انتخاب شده بودند که به خوبی از عهده وظایف خود برمی آمدند.

طراحی ساده

او عقیده داشت که افراد باید بتوانند در محیط اینترنت، معاملات خود را بسیار راحت تر از قبل انجام دهند و در حقیقت می خواست که تکنولوژی را در خدمت رفاه حال مردم قرار دهد و به این موضوع هم توجه داشت که شاید بسیاری از افراد، روش استفاده از وب سایت های الکترونیکی را ندانند و علم و مهارت این کار را نداشته باشند. بنابراین از طراحی ای بسیار ساده و در عین حال هوشمندانه استفاده کرد و این یکی از علل اصلی محبوبیت عمومی این سایت می باشد.

طراحی سایت ساده علی بابا

از میان برداشتن همه محدودیت های زمانی و مکانی

با حذف این محدودیت های زمانی و مکانی، تمامی تولید کنندگان می توانند با تمامی خریداران در سرتاسر جهان آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند و همچنین خریداران نیز می توانند تولید کنندگان کالا و محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین افراد می توانند با گذاشتن آگهی کالاها و خدمات خود، با متقاضیان مورد نظرشان ارتباط برقرار کنند.

شناخت مشتریان اصلی

مدیران ارشد شرکت علی بابا برای به دست آوردن سهام بیشتری در بازار، ایده منحصر به فردی داشتند. این تیم مدیریتی، یک گروه مخصوص را برای پی بردن به ملیت مراجعین به سایت خود تشکیل داد تا با پی بردن به آمار ملیت این افراد، بیشترین مصرف کنندگان خود را بشناسد و ارائه خدمات خود را برای هر کشور و بر حسب شرایط آن اولویت بندی کنند و بدین ترتیب به نیازهای همه متقاضیان، پاسخ بدهد.

خلاقیت در طراحی سایت

فروشگاه علی بابا از ابتدای شروع به کارش، با دو رقیب سر سخت قدیمی و سابقه دار در دنیای تکنولوژی رو به رو بود. یکی شرکت amazon و دیگری شرکت ebay . بنابراین برای دوام آوردن در بازار جهانی، مجبور بود که سیاستی متفاوت از این دو کشور را در پیش بگیرد. برای این منظور، علی بابا برخلاف این دو شرکت، منوی سایت خود را بسیار آسان تر طراحی کرد تا با ایجاد سهولت در جست و جوی محصولات، بتواند بر تعداد مشتریانش اضافه کند.

تبلیغات خلاقانه

یکی دیگر از علل رکورد شکنی های این کمپانی، روش های خلاقانه ای است که برای تبلیغات خود در پیش گرفته اند. شیوه تبلیغات اینترنتی علی بابا توسط مدیران و طراحان این شرکت، به شکلی برنامه ریزی شده بود که خریداران بتوانند با وارد کردن تعداد دلخواه محصول مورد نظر در همان باکس تبلیغاتی، امکان خرید برایشان میسر شود.

توجه به بازارهای داخلی

هر شرکتی در همان ابتدای راه نیاز دارد که بازارهای داخلی کشور خودش را حداقل به اندازه ای که بتواند از عهده مخارج جاری اش بر بیاید بشناسد. به همین دلیل فروشگاه علی بابا هم که حدود یک میلیارد مشتری بالقوه در سرتاسر کشور چین دارد، با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی گسترده به جذب هرچه بیشتر بازار داخلی می پردازد.

تعامل مناسب با کارمندان

حتما برایتان جالب است که بدانید فروشگاه علی بابا، با وجود این که رکورد ۳۰۰ میلیون خرید در سال را به دست آورده است، فقط توسط ۲۵۰۰۰ کارمند اداره می شود. این مسئله علاوه بر صرفه جویی فوق العاده در هزینه های شرکت، نشان دهنده توان بالای مدیریتی و سازمان دهی بالای مدیران این فروشگاه هم هست. در حقیقت شرکت علی بابا به جای اینکه تعداد زیادی کارمند استخدام کند، به دنبال جذب افراد کم اما با توان کاری بالاست.

صبر و پشتکار

حتما شنیده اید که “جک ما” ده بار برای رفتن به دانشگاه هاروارد درخواست داده و هر بار با مخالفت آن ها رو به رو شده است، اما چیزی که در این میان کاملا به چشم می خورد، پشتکار اوست که برای رسیدن به هدف از هیچ تلاشی مضایقه نکرد. او همیشه می گوید که مهمترین چیزی که باید همیشه به خاطر داشته باشید، صبر است. علیرغم اینکه ۳۰ بار برای شغل های مختلف درخواستش با مخالفت رو به رو شد اما همچنان به دویدن ادامه می داد و همیشه این جمله طلایی را می گفت که : “امروز ظالم است، فردا ظالم تر ، ولی پس فردا زیباست” .

قبول آگهی محصولات تولیدکنندگان در سایت خود

او از تولیدکنندگان می خواست که آگهی های خودشان را در سایت او ثبت کنند و این آگهی ها را برای اشخاصی که در همان زمینه مورد نظر فعالیت می کردند، می فرستاد. آن ها هم در مقابل، پیام هایی می فرستادند تا از شرایط خرید و کاتالوگ ها و … با خبر شوند و از آن جایی که خریداران و فروشندگان در سایت علی بابا این همکاری دو جانبه را انجام می دادند، همه مراحل کار، کاملا حساب شده و مطمئن پیش می رفت.

راه اندازی تدریجی زیر مجموعه ها

بعد از دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی که این شرکت به سودآوری رسید، کم کم شروع به جمع آوری شرکت های زیر مجموعه خود کرد و به مرور زمان، شرکت علی بابا به یک هولدینگ تبدیل شد و چندین شرکت دیگر را هم به زیر مجموعه خود اضافه کرد و با توجه به اسم و رسمی که در این مدت کسب کرده بود، شرکت های زیادی بودند که با کمال میل خواهان همکاری با علی بابا بودند. مهمترین ویژگی همگی این شرکت ها، فروشگاه آنلاین آن ها بود.

محدود نبودن به خرید و فروش آنلاین

مدت های زیادی است که دیگر علی بابا صرفا یک وب سایت خرید و فروش نیست بلکه این شرکت حالا دیگر صاحب یک سرویس پستی ویژه، یک سرویس آنلاین جهت عرضه کارت و حتی یک باشگاه فوتبال به نام خودش است. این تنوع در فعالیت موجب افزایش مشتریان پر و پا قرص علی بابا شده است.

کارآفرینی

” جک ما ” امروزه یکی از بهترین و شناخته شده ترین چهره های کارآفرین در حوزه دیجیتال است. او توانست با بهره گیری از علم و خلاقیت و هنر و ایده های ناب، فکر و عمل را در هم بیامیزد و در نتیجه بتواند به یکی از پول سازترین چهره های تجارت الکترونیکی تبدیل شود.

خلاصه

سایت علی بابا در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیون عضو از میان ۲۴۰ کشور دنیا دارد و مجموعه بزرگ و کاملی از شرکت ها را با محصولات و خدماتشان معرفی می کند و امکان خرید و جستجوی کالا ها را برای همه خریداران در سر تا سر دنیا فراهم می کند. در حال حاضر این شرکت، حدود ۴۵ درصد از بازاریابی الکترونیکی کل کشور چین را در اختیار دارد. ” جک ما ” به ما یاد داد که شهامت دنبال کردن رویاهایمان را داشته باشیم  حتی اگر در حال حاضر سرمایه کافی برای عملی کردن آن ها در دستمان نباشد.

هم چنین هنر عشق ورزی به مشتریان در سر تا سر دنیا را به ما آموخت. او همیشه می گفت که مسیر رشد را باید پله پله پیمود و با دیدن ناملایمات فراوانی که بر سر راه کمین کرده اند سر تسلیم فرود نیاوریم. یکی از دلایل اصلی ای که باعث می شود افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می کنند در محیط کسب و کار اینترنتی با شکست رو به رو شوند، این است که آن ها علی رغم دانش بالایی که در زمینه فناوری اطلاعات دارند ، نحوه عرضه آن را در محیط کسب و کار نمی دانند و در نتیجه مشتریان از کارهایی که آن ها انجام می دهند، استقبال نمی کنند. کارآفرینی اینترنتی، ترکیبی از هنر و فناوری است که زمینه سود آوری هرچه بیشتر را فراهم می کند.

منبع: ماهان تیموری


Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 36

Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 41

Warning: Undefined variable $required_text in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 60
ثبت دیدگاه

دیدگاه‌های شما باعث بهبود عملکرد ماست. لطفا با دیدگاه‌های خود ما را در بهبود مطالب یاری نمایید.

لطفا اطلاعات خود را جهت ثبت دیدگاه وارد نمایید. ایمیل شما نزد ما محفوظ است و منتشر نخواهد شد.
*