وردپرس یا جوملا، کدامیک بهترند؟

سیستم های مدیریت محتوای متعددی در جهان وجود دارند که فقط تعدادی از آن ها محبوبیت پیدا کردند و مورد استفاده قرار می گیرند. مثل وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و…
طبق آماری که وجود دارد از بین تمامی اینها وردپرس و جوملا بیشترین استفاده را در بین جوامع دارند به همین علت تصمیم داریم امروز در مورد این دو سیستم مدیریت محتوا صحبت کنیم و به بررسی شباهت ها و تفاوت های هر یک بپردازیم و در واقع مقایساتی را انجام دهیم تا در نهایت شما یه عنوان کاربر دنیای وب راحت تر تصمیم بگیرید که وردپرس یا جوملا؟

وردپرس یا جوملا؟!

هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا قادر به ساخت وبسایت هایی حرفه ای و جذاب هستند و هر دوی آن ها برای تولید محتوا سیستم های قدرتمندی محسوب می شوند. در هر دوی آن ها گسترش افزونه یا ماژول ها زیاد بوده است به طوری که به راحتی می توان افزونه های این سیستم ها را در گوگل سرچ کرده و به صورت رایگان از آن ها بهره مند شد. در هر دو سیستم می توان از قالب های متنوعی استفاده کرد و آن ها را سفارشی سازی کرد و مورد تغییر و تحول قرار داد. هر دو سیستم امکان نصب شدن بر روی سرور ها را دارند و نیازمند هاست خاصی نیستند. حتی هزینه ای که برای مالکیت آن ها صرف می شود کاملا مشابه می باشد. هر دو سیستم کاملا رایگان هستند و دارای تیم توسعه ی قدرتمند برای بخش طراحی، ساخت و پشتیبانی می باشند و مواردی از این قبیل!

در واقع می توان گفت شباهت های این دو سیستم بیشتر از تفاوت هایی است که دارند. پس چه چیزی باعث تفاوت بین آن ها می شود؟ چه عاملی باعث می شود که شما یکی از آن ها را انتخاب کنید؟ در ادامه ی مقاله به پاسخ این سوالات خواهید رسید…

وردپرس چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد؟

wordpress

وردپرس بیشتر یک سیستم مدیریت محتوای مردمی است.این سیستم به عنوان یک سیستم وبلاگی روی کار آمد و فعالیت خود را آغاز کرد هر چند بعدها پیشرفته تر شد و راه برای ساخت وبسایت های حرفه ای با آن باز شد. پلتفرم وردپرس برای افراد مبتدی گزینه ی بسیار مناسبی است و به حرفه ای شدن و رشد آن کمک می کند.

می توانیم جایگاه وردپرس را با توجه به تصویر زیر ببینیم:

سهم وردپرس در سیستم ها

 

وقتی کاربرهای یک سیستم زیاد باشند، باعث می شود اتفاقات جالبی بیفتد:

  1. پشتیبانی بهتر
  2. رفع باگ و آپدیت های سریع تر
  3. توسعه قوی تر
  4. امکانات بیشتر
  5. متخصصین بیشتر و در نتیجه قیمت کمتر و سادگی انجام کارها برای کسانی که تخصص طراحی سایت ندارند
  6. و…

جوملا چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد؟

joomla

جوملا نیز یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای است که با آن می توان انواع سایت ها را راه اندازی کرد از جمله سایت های تجاری، شرکتی، دولتی، شخصی و… فقط برای افرادی که تازه کار هستند پیچیدگی های خاص خودش را دارد و کمی سخت است.

پوسته ها و قالب ها

در هر دو سیستم مدیریت محتوا امکان تغییر ظاهر به کمک پوسته و قالب وجود دارد.

قالب وردپرس

 

در حال حاضر حدود ۳۰۲۳ قالب در مخرن وردپرس موجود است. چنانچه در گوگل پلاس جستجو کنید ۱/۵ میلیون نتیجه به دست می آید البته تمامی نتایج در مورد قالب ها نیست اما بیشتر آن ها نتایجی در مورد قالب های وردپرسی است. قالب های رایگان و پرمیوم بسیار زیادی دروردپرس موجود است که برای یافتن آن ها در وردپرس فقط کافیست به بخش قالب ها رفته و در آن ها تم مورد نظر خود را جستجو کنید. شما می توانید قالب مورد نظر خود را به راحتی با یک دکمه ی بارگذاری نصب کنید و آن را راه اندازی نمایید.

ویرایش قالب وردپرس

 

وردپرس به شما این امکان را می دهد که قالب ها را در بخش ویرایشگر قالب داخل پنل مدیریتی، ویرایش کنید بعلاوه شما می توانید هر آیتمی از قالب را که یخواهید نیز ویرایش کنید.همچنین می توانید کدهای مورد نظر خود را به قالب اضافه کنید، سی اس اس های شخصی خود را اضافه کنید و هر آنچه که علاقه مند به افزودن آن می باشید.

در جوملا…

قالب جوملا

در جوملا دو گونه قالب موجود است: قالب های ظاهری سایت و قالب های بخش مدیریت کار. جوملا مرجع خاصی برای وجود قالب ها ندارد اما با جستجوی قالب های جوملا یا joomla themplate بیش از ۱۶ میلیون نتیجه دریافت خواهید کرد. البته تمامی این نتایج قالب های جوملا نیستند اما تمامی اطلاعاتی هستند که درباره ی این سیستم ارائه می شوند. اکثر قالب ها به صورت رایگان ارائه می شوند و شما پس از دریافت قالب مورد نظر می توانید آن را در جوملا بارگذاری کنید و سپس آن را تنظیم کنید.

مدیریت قالب در جوملا

 

شما در بخش مدیریت قالب ها می توانید قالب مورد نظر خود را در سیستم مدیریت محتوای جوملا ویرایش کنید. بخش ویرایشگر قالب های جوملا شامل قسمت استایل نیز می شود که می توانید در آن تغییرات دهید و آن را ویرایش کنید. در جوملا نیز می توان افزونه ها را ویرایشگر کرد در صورتی که سطح دسترسی برای این کار فعال شود. سطح ویرایش برای کدها در جوملا بسیار محدود است و در واقع می توان گفت انعطاف پذیری خوبی ندارد.

نتیجه گیری این بخش

هر دو سیستم افزونه ها و پلاگین های رایگان و پرمیوم بسیاری دارند که در وب موجود است که البته باید بگوییم تعداد افزونه های وردپرس بیشتر است اما متاسفانه تعداد افزونه هایی که بروز نمی شوند نیز زیاد است.
یافت افزونه های جوملا سخت تر و نیازمند زمان بیشتری نسبت به وردپرس می باشد. به طوری که برای نصب افزونه های وردپرس می توانید در داخل پنل ادمین آن ها را جستجو کرده و نصب کنید اما در جوملا باید در وب به دنبال افزونه ی مورد نظر باشید.
در وردپرس می توانیم کدهای افزونه را در ویرایشگر وردپرسی ویرایش کنیم ولی در جوملا در این زمینه محدودیت وجود دارد.

ابزارک ها و ماژول ها

بخش ساید بار در وبسایت در هر دو سیستم مدیریت محتوا با کمک ابزارک ها در وردپرس و ماژول ها در جوملا تکمیل می شود.

در وردپرس…

ابزارک های وردپرس

با کمک ابزارک ها در وردپرس می توانیم امکانات زیادی را در وبسایت خود قرار دهیم. به عنوان مثال بنرهای تبلیغاتی، تقویم، آخرین دیدگاه ها، آخرین نوشته ها، جستجو، برچسب ها و… با کشیدن و رها کردن ابزارک ها به بخش مورد نظر می توان آن ها در مکان دلخواه به نمایش گذاشت. البته ناگفته نماند که قالب های مختلف بخش های مختلفی را برای قرار گیری ابزارک های خود دارند.

در جوملا…

ماژول های جوملا

ماژول ها در جوملا نیز دقیقا کاری را می کنند که ابزارک های وردپرسی انجام می دهند و می توانند خصوصیات زیادی را به سایت ها و مقالات اضافه می کنند، اخبار آنلاین، جستجو، آمار سایت و… را می توانند در سایت جوملایی ایجاد کنند.

نتیجه گیری این بخش

در سیستم وردپرس با درگ و دراپ کردن می توان هر ابزارک و امکانی را که مورد نظر است به هر قسمتی از سایت که امکان قرارگیری ابزارک در آن فراهم است، انتقال داد.در جوملا نیز همین ابزارک ها با عنوان ماژول موجودند و در لیستی قرار گرفته اند که برای انتخاب آن ها فقط باید حالت فعال و غیر فعال را انجام دهید. زمانی که شما آن ها را فعال می کنید و طبق خواسته ی خود سفارشی سازی را انجام می دهید، باید ماژول مورد نظر را انتخاب کرده و به صفحه ی ویرایشگر آن بروید که این کار خود مستلزم مدت زمان زیادی است.

رابط کاربری و تولید محتوا

برای ایجاد یک نوشته یا تولید محتوا دقیقا به بخش ویرایشگر سیستم های مدیریت محتوا احتیاج داریم. هر دو سیستم به گونه ی مخصوص به خود دارای این بخش هستند که با هم به بررسی آن ها می پردازیم.

در وردپرس…

ایجاد پست در وردپرس

زمانی که در داشبورد وردپرس هستید به راحتی از بخش نوشته ها و کلیک روی گزینه ی افزودن نوشته می توانید محتوای خود را ایجاد کرده و آن را منتشر کنید. ویرایشگری که در وردپرس تعبیه شده با کمک افزونه ی قدرتمند TinyMCE که یک ویرایشگر دیداری است، فعالیت می کند که از نظر امکانات و بهینه سازی ویرایشگر فوق العاده ای است. همچنین برای ویرایش هر نوشته یا برگه به راحتی می توانید دوباره وارد نوشته شده و تغییرات خود را اعمال کنید.

در جوملا…

ایجاد پست در جوملا

کنترل پنل جوملا ظاهری منظم و مرتب دارد که گزینه ی افزودن مقاله ی جدید در آن به چشم می خورد. با کلیک روی آن به صفحه ی ویرایشگر جوملا منتقل خواهید شد. در آن می توانیم مقاله ی جدید خود را ایجاد کنید، مقالات قبلی را ویرایش کنید، دسته بندی ها را انجام دهید، چند رسانه ای ها را بارگذاری کنید و سایر موارد نیز در آن وجود دارد.

نتیجه گیری این بخش

وردپرس سیستم مدیریت محتوای عالی برای انتشار مطالب است.برای رفتن به نوشته ها به راحتی می توان وارد شد و همچنین می توان به راحتی مقالات را ویرایش کرد. همچنین به راحتی می توانید پیش نمایشی از نوشته ی خود را ملاحظه کنید.
در جوملا نیز تولید و افزودن نوشته کار ساده ای است و تقریبا می توان گفت همانند وردپرس می باشد با این تفاوت که پیش نمایش نوشته در آن به راحتی وردپرس نیست و قبل از انتشار نمی توان به خوبی پیش نویسی را مشاهده کرد.

امنیت

در وردپرس…

امنیت وردپرس

 

اگر وبسایتی دارید پس در برابر مسائل امنیتی آن نیز مسئول هستید. در این مورد افزونه های متعدد و سرویس های زیادی موجود است.اما خارج از مبحث افزونه ها، نکات دیگری هست که باید به آن پرداخت. یکی از مهم ترین موارد بروز رسانی مرتب و منظم سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که به راحتی و به صورت منظم در دسترس قرار می گیرد و شما نیز در پیشخوان خود می توانید آن را انجام دهید.

 

در جوملا…امنیت جوملا

 

بروز رسانی در جوملا نیز همانند وردپرس صورت می گیرد و مشکلی در بروز رسانی ندارد. البته در جوملا نیز مهم ترین بخش حفظ امنیت همین بروز رسانی های منظم است.

نتیجه گیری این بخش

هر دو سیستم وردپرس یا جوملا در امر بروز رسانی فعال و منظم هستند به گونه ای که باید به آن توجه شایانی صورت گیرد تا امنیت این سیستم ها تامین شود.

کدام سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنیم؟ وردپرس یا جوملا؟

انتخاب اینکه باید از چه سیستمی استفاده کنید بستگی به نوع نیازهای شما دارد. هر دو پلتفرم برای وبسایت های تجاری، وبلاگ های پیشرفته، و سایت های دارای نمونه کار و… مناسب هستند. اگر بخواهیم با توجه به توضیحات ارائه شده از آنها عملکرد را بررسی کنیم، عملکردی مشابه دارند اما در عمل این چنین نیست و تفاوت هایی با یکدیگر خواهند داشت.

منبع: همیار وردپرس

دیدگاه ها

علی
۳ فروردین ۹۸ ساعت ۰۳:۱۸

ممنون از پست خوبتون


Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 36

Warning: Undefined variable $aria_req in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 41

Warning: Undefined variable $required_text in /home/novinvision/public_html/wp-content/themes/novinvision/comments.php on line 60
ثبت دیدگاه

دیدگاه‌های شما باعث بهبود عملکرد ماست. لطفا با دیدگاه‌های خود ما را در بهبود مطالب یاری نمایید.

لطفا اطلاعات خود را جهت ثبت دیدگاه وارد نمایید. ایمیل شما نزد ما محفوظ است و منتشر نخواهد شد.
*